Wystawa „MIASTO-MODA-MASZYNA”     zrealizowana dla Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Od XII. 2021
Kuratorzy: Aneta Dmochowska, Marcin Gawryszczak, Anna Grala, Agnieszka Wojciechowska-Sej
Zespół scenograficzny wystawy pod kierownictwem Mai Pawlikowskiej: Filip Appel, Magdalena Gonera i Maja Pawlikowska
Koncepcja aranżacji wystawy: Filip Appel, Magdalena Gonera i Maja Pawlikowska
Reżyseria światła: Artur Frątczak
Wystawa „MIASTO-MODA-MASZYNA” to pojęciowo- kontekstowe ujęcie Łodzi jako głównej bohaterki. To opowieść o spektakularnym rozwoju włókiennictwa, zarządcach fabryk, możliwościach technologicznych, edukacji artystyczno-włókienniczej, a także upadku. Na równi z Łodzią innymi bohaterami wystawy są jej mieszkańcy, którzy darowali temu miastu swoje serca, umysły, talenty i siły. „MIASTO-MODA-MASZYNA” mieści się w tzw. Białej Fabryce, jednej z najstarszych przestrzeni włókienniczych zbudowanych przez Ludwika Geyera. Wystawa skupiona została na trzech kondygnacjach fabryki. Na parterze znajduje się para-rekonstrukcja fabryki z czasów PRL-u. Stare maszyny włókiennicze otrzymały scenograficzny kontekst w postaci ukurzonych ścian, tablic BHP, ówczesnych regulaminów, belek z tkaninami i wózków. Został odtworzony kantorek brygadzisty, który zarządzał pracą wielu włókniarek. W tle słychać dźwięk pracujących maszyn. Scenografia tego miejsca została tak stworzona, by gość muzealny miał poczucie cofnięcia się w czasie, obecności pracowników. Zrekonstruowana fabryka sugeruje, że chwilę temu jeszcze były tu włókniarki. Byś może poszły na przerwę, a być może na strajk…
Pierwsze piętro wystawy zostało poświęcone rozwojowi miasta oraz funkcjonowaniu społeczeństwa między pracą, a odpoczynkiem. To również opowieść o walce kobiet o godniejsze warunki pracy. Gość zostaje zderzony z atmosferą strajku, jest świadkiem i uczestnikiem. Pierwsze piętro zamyka korytarz, w którym w formę city lightów zostały ubrane doniesienia prasowe na temat żywotu łódzkich fabryk.
Drugie piętro zostało poświęcone modzie. Rozpoczyna je przedsionek poświęcony pierwszej katedrze mody w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, jako symbolu edukacji projektowania odzieży. Scenografia piętra nawiązuje do ulicy Piotrkowskiej i domów mody wzdłuż niej usytuowanych. Rozświetlone witryny sklepowe przypominają czasy świetności takich butików jak Wólczanka, Cepelia czy Dom Mody Nestor. Nie zabrakło również domu towarowego Central, a także bazaru. Na całym piętrze przechadzają się modnie ubrane manekiny oświetlone blaskiem neonów, z których słynęła Łódź. Dodatkowo zostało odtworzonych kilka murali łódzkich firm włókienniczych, które jeszcze kilkanaście lat temu można było podziwiać na kamienicach

Back to Top